Co ile powinniśmy ostrzyć krawędzie?
- Przyjmuje się, że krawędzie powinno się ostrzyc nie rzadziej, niż co 7 pełnych dni jazdy. Tak naprawdę nie można wykorzystać w pełni zalet nart carvingowych, jeśli będą miały tępe krawędzie.


Czy częsta regeneracja niszczy narty bardziej niż raz na kilka lat?
- Nie! Tak naprawdę po kilku sezonach trzeba będzie "ściągnąć" więcej ślizgu i krawędzi, a wiec wyjdzie na to samo, przy czym serwisując regularnie możemy się zawsze cieszyć z przyjemnej, bezpiecznej jazdy i to narty "słuchają" nas, a nie my dostosowujemy się do nich, gdy w niekontrolowany sposób uślizgują się na lodzie


Co jaki czas woskować narty?
- Współczesne narty maja w większości ślizg w kolorze czarnym, więc jeśli zauważysz, zwłaszcza w okolicach pod wiązaniami, że ślizg jest jasny, jakby wyblakły, suchy, oznacza to, ze powinniśmy je nasmarować (zaleca się nanosić wosk, co najmniej, co kilka dni jazdy)


Czy ostrzenie maszynowe bardziej niszczy krawędzie, niż ostrzenie ręczne?
- Jeśli maszyna jest obsługiwana przez osobę, która jest w tym kierunku odpowiednio przeszkolona, krawędzie będą zużywane w takim samym, minimalnym stopniu. Ostrząc ręcznie i tak będzie trzeba raz na kilka ostrzeń wyrównać ślizg i krawędź od dołu, aby nie była ona za bardzo "podwieszona" względem ślizgu. Stwierdzenie, ze maszyna niszczy narty bardziej, pokutuje w obiegowej opinii w wyniku serwisowania na największych maszynach, tzw. kombajnach, gdzie narty z powodu "masowych" ilości, są serwisowane z reguły na takim samym ustawieniu, nie patrząc na stopień zużycia krawędzi, stan ślizgu. W średniej wielkości maszynach na każdym etapie obsługujący maszynę może dowolnie modyfikować parametry. Maszyna posiada automatyczny posuw narty, ze stałym dociskiem, wiec nie ma tutaj możliwości, jak podczas ręcznego ostrzenia, że gdzieś krawędź dociśnięta będzie mocniej, w wyniku czego będzie nierówna.


Ile razy można ostrzyc krawędzie podczas "życia" narty?
- Wszystko zależy m.in. od tego jak bardzo będą one zniszczone za każdym razem, ale przyjmuje się kilkanaście, nawet do kilkudziesięciu "dużych" serwisów podczas całego życia narty. Prawdopodobnie wcześniej kupisz nowe narty niż "zajeździsz" stare


Czy "struktura" tworzona na ślizgu przez maszyny z kamieniem zawsze jest taka sama?
- Nie. Można ją dowolnie modyfikować (rowki głębokie, płytkie, proste, ukośne) w zależności od potrzeb klienta, warunków śniegowych, temperatury.


Kiedy powinniśmy oddać narty do serwisu?
- Zawsze oddaj narty po sezonie: ślizg i krawędzie będą zabezpieczone przed utlenianiem poprzez okres letni, będą idealnie przygotowane do użytku w nowym sezonie (może kolejny sezon Cię zaskoczy i przyjdzie szybciej niż się spodziewasz?) Staraj się serwisować narty omijając "zatłoczone" okresy (Boże Narodzenie, Sylwester, ferie)


Czy wożenie nart na dachu, bez pokrowca, wpływa na nie negatywnie?
- Tak! Spróbuj jechać bez włączania wycieraczek, zobaczysz jak szybko Twoja szyba będzie czarna. Ta sama maź z solą, błotem wpada do wiązań i na krawędzie powodując korozje. Jeśli już musisz wieźć narty na dachu, owiń wiązania np. folią, a jeśli jest to niemożliwe, umyj narty po powrocie pod prysznicem lub w wannie (nic im nie będzie, przecież śnieg to też woda)


Czy powinniśmy robić coś z wiązaniami po sezonie?
- Tak. Rozkręć na minimum sprężyny w przednim, jak i tylnym wiązaniu, aby podczas sezonu letniego nie były one ściśnięte, aby "odpoczywały"


Jakie korzyści tak naprawdę ma narciarz z regularnego serwisowania?
- Jazda na nartach staje się łatwiejsza, są one łatwiej manewrowalne. Maksymalnie zwiększa się bezpieczeństwo, dzięki optymalnemu trzymaniu krawędzi na różnych rodzajach śniegu, zwłaszcza zlodziałym, którego teraz pełno na stokach z armatek śnieżnych.


To tylko kilka zaakcentowanych, najważniejszych tematów związanych z nartami. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej: o nartach, o ich serwisowaniu, masz jakiekolwiek wątpliwości, zapraszamy do naszego sklepu.

[
<< powrót ]



© 2007 Sklep sportowy OLIMP-SPORT BRZESKO. Wszelkie prawa zastrzeżone!
Brzesko